Logo van het Museum of Fine Arts Houston. MFAH in zwarte letters, daaronder de uitgeschreven tekst.

Houston, let’s fix some problems

Het jaar 2025 begon voor mij met een bijzondere opdracht; train het personeel op toegankelijkheid van het Museum of Fine Arts… in Houston. In dit blog vat ik samen hoe deze reis tot stand kwam en wat het betekende om zoveel personeel te trainen in een land met een heel andere cultuur.

Logo van het Rijksmuseum. Rijks Museum in zwarte letters.

Hoe het begon

Misschien wel de meest gehoorde vraag toen ik aankondigde deze reis te gaan maken was; hoe kom je daar terecht? Dus laten we beginnen bij het begin! In november werd ik gebeld door collega Mari Sanders, onder andere bekend van de Rolstoel Roadmovie. Hij was al enkele maanden in gesprek met het Museum of Fine Arts Houston (MFAH) op uitnodiging van Cathelijne Denekamp. Haar boek Rijksmuseum Onbeperkt toegankelijk is vertaald naar het Engels, waarop het MFAH haar had uitgenodigd om haar expertise in Houston te komen delen. Dat kan natuurlijk niet zonder ervaringsdeskundige en zo kwam Mari aan boord. Door omstandigheden moest Mari uiteindelijk helaas het stokje doorgeven, waarop hij mij belde. Zo stapte ik in november opeens op een rijdende trein; tickets boeken, mijn eigen verhaal implementeren in het geheel en zorgen dat ik minimaal een week misbaar zou zijn: even geen tijd voor ander werk dan dit. Gelukkig zijn Mari, Cathelijne en ik met elkaars werk en visie wel enigszins bekend, dus konden er spijkers met koppen worden geslagen.

Foto door Marijn de Wijs: ik zit op een bureaustoel naast een wit bureau waarop een pc open staat. Ik ben een indo vrouw met donker opgestoken haar en een donker montuur bril. Ik draag een okergele trui en een grijs geruit mantelpak met donkere enkellaarsjes met hak. Met mijn linker hand houd ik een telefoon aan mijn oor terwijl ik met mijn rechter hand gebaar, ik heb een brede glimlach op mijn gezicht.
Foto door Jens Van Hecke: ik sta met mijn rug naar de camera naar een enorm schilderij te kijken. Ik ben een indo vrouw met donker golvend haar tot schouderlengte en zit in een zwarte rolstoel. Ik sta op een glimmende houten vloer en kijk naar een metershoog schilderij met engelachtige figuren aan de muur.

Mystery guest

Voordat het trainen begon, was ik al een paar dagen in Houston. Fijn om wat marge te hebben voor onverwachte zaken, maar ook om in ieder geval een deel van de jetlag af te schudden. Ook erg fijn aan die extra dagen, was dat ik wat tijd had om rond te kijken in Houston. Zo kreeg ik alvast een idee van de toegankelijkheid en cultuur daar en kon ik verschillende musea bezoeken. Zo heb ik ook het MFAH even ‘incognito’ kunnen bezoeken: even kijken hoe het museum is en hoe het personeel op bezoekers met een handicap reageert. Extra fijn was dat ik op deze manier ook even rustig van de kunst kon genieten; tijdens mijn werkdagen was daar weinig tijd voor en dat is natuurlijk zonde als je zo’n eind speciaal voor een museum reist. Als reismaatje was mijn vriend mee, die naast gezelligheid ook een stukje zorg kon bieden – en mooie foto’s. Ook die kwamen en komen natuurlijk weer goed van pas!

Honderden mensen, in 3 dagen

Het uiteindelijke werkprogramma in Houston telde 3 dagen met elke dag twee sessies. Variërend van een half uurtje op het congres tot sessies van 2,5 uur met het MFAH personeel dat dagelijks met bezoekers te maken heeft. Dat vroeg dan ook om maatwerk; oog voor de verschillende functies binnen het museum, persoonlijke interacties en natuurlijk ook met het besef dat zaken in de USA soms heel anders zijn dan in Nederland. Dankzij de Americans with Disabilities Act (ADA) zijn er in de USA behoorlijk wat regels om ervoor te zorgen dat mensen met een handicap gelijkwaardig mee kunnen doen, die we in Nederland vaak nog niet hebben. Denk aan scherpe landelijke eisen over de toegankelijkheid van gebouwen en openbare ruimte die heel wat passender zijn dan hier. Tegelijkertijd zijn er behoorlijke cultuurverschillen, waar we in onze trainingen ook oog voor moesten hebben.

Tijdens de sessies was naast Leeza, ons contact tijdens alle voorbereidingen, ook hoofd-HR Larry aanwezig. Een mooie combinatie, omdat ze hiermee laten zien dat het thema belangrijk is voor het museum. Bovendien gaf het hen de kans om te leren van het personeel; waar lopen ze tegenaan, welke ideeën hebben ze, hoe kun je als werkgever reageren? Onze trainingen hebben we zo interactief mogelijk ingevuld, met oefeningen en rondgang met de microfoon. Zo daagden we deelnemers uit om hun vooroordelen onder de loep te nemen en vroegen we hoe zij toegankelijkheid beleven. Door de sessies heen gaven we veel informatie mee, maar was er ook regelmatig tijd voor vragen en reflecties. Op deze manier bleven ook de lange sessies interessant voor de deelnemers maar nog veel belangrijker: ontstond er een gesprek.

Dat gesprek was een van de belangrijkste doelen van deze trip. Toegankelijkheid en een omslag in denken en doen bereik je namelijk niet in één sessie. Onze taak voor deze week was om een bodem te leggen waarop het thema kan groeien. Ook daarvoor was het prettig dat Leeza en Larry steeds aanwezig waren; zij konden inspiratie opdoen voor de gesprekken en verbeteringen die we hopen dat volgen na onze trainingen.

Foto door Jens Van Hecke: ik sta op de voorgrond in mijn zwarte rolstoel, achter mij staat Cathelijne. Ik ben een indo vrouw met donker golvend haar en een transparant montuur bril. Ik draag een okergele blouse en een oranje pak. Op mijn schoot ligt papier waar ik naar kijk. Cathelijne is een witte vrouw met blond haar, ze draagt een donkere broek, wit T-shirt en denimblauw lang colbert. In haar ene hand heeft ze een stapel papier, met de andere wijst ze naar de papiere op mijn schoot. We zijn in gesprek.
Foto door Jens Van Hecke: hoofd HR Larry staat achter een spreekgestoelte en praat naar links buiten beeld. Op de voorgrond is het achterhoofd van een toehoorder te zien. Larry is een mixed-race man met donker kort haar, draagt een wit overhemd en een grijs colbert.
Foto door Jens Van Hecke: zaal in theateropstelling van bovenaf gefotografeert, in de stoelen zitten mensen. Voor aan de zaal op een groot scherm de PowerPointpresentatie. Links in beeld loopt Larry van het spreekgestoelte weg (donkere man, wit overhemd, grijs colbert), rechts in beeld zit ik voor het scherm (indo vrouw, zwarte rolstoel, oranje pak).
Foto door Jens Van Hecke: deel van de theaterzaal met achterin twee toehoorders. Larry, een donkere man die een wit overhemd en grijs colbert draagt. En Leeza, een donkere vrouw met donkere krullen en een transparant groot monuur bril. Ze kijken naar rechts buiten beeld, waar de sprekers staan.
Foto door Jens Van Hecke: de donkerbruine zaal waarin de trainingen plaatsvonden. Links op de voorgrond het achterhoofd van een toehoorder. Links groot op het scherm een donkere presentatie met daarop twee foto's van mijzelf in het Museum of Fine Arts Houston, vanaf mijn rug gefotografeerd terwijl ik naar schilderijen kijk. Rechts onder het scherm sta ik; indo vrouw met donker golvend haar en transparant montuur bril, glimmende okergele blouse en oranje pak, in mijn zwarte rolstoel.

Representatie

In onze sessies kwam een aantal thema’s steeds terug: verschuif het denken vanuit het medische model naar het mensenrechtenmodel, ga en blijf met elkaar in gesprek en besef het belang van representatie. Eind 2024 kwam in Nederland nog een rapport uit van het Commissariaat voor de Media waarin werd opgeroepen tot betere representatie van onder andere mensen met een handicap. Voor de zaal legde ik uit hoe representatie een dubbele functie heeft en dus een groot verschil maakt. Aan de ene kant omdat het voor mensen met een handicap belangrijk is om herkenning te zien, dat draagt enorm bij aan het gevoel van welkom zijn. Aan de andere kant zorgt representatie er ook voor dat mensen met een handicap zichtbaarder zijn voor mensen zonder of met een andere handicap. Dat draagt bij aan de zichtbaarheid en normalisatie van deze groep. De foto’s die wij als bezoekers eerder hadden gemaakt, kwamen bij dit thema dan ook goed van pas toen een van de deelnemers suggereerde dat ik model zou staan voor het MFAH. We stellen de foto’s dan ook beschikbaar aan het museum, zo kunnen ze direct een mooie stap zetten richting inclusie.

Problemen?

Houston staat natuurlijk bekend om de beroemde zin “Houston, we’ve got a problem”, dat was dan ook deels wel wat ik verwachtte: je haalt natuurlijk niet zomaar trainers van de andere kant van de oceaan binnen. Grootste uitdaging vonden we het beveiligend personeel, hun taak kan behoorlijk tegenstrijdig zijn. Aan de ene kant moeten ze de veiligheid waarborgen, ook van alle kunstwerken, en tegelijkertijd kan hun gastvrijheid de toegankelijkheid van het museum maken of breken. Bovendien bestaat het museum uit verschillende gebouwen, waartussen de routes niet altijd makkelijk te vinden of toegankelijk zijn – hoe graag ze ook zouden willen.

Aan ons de taak dus om zo goed mogelijk naar oplossingen te werken. Ook dat deden we vooral vanuit gesprek en interactie. Op deze manier wilden we ervoor zorgen dat iedereen zich gehoord zou voelen en dat de ideeën breed gedragen zouden worden. Zo is er bijvoorbeeld een mailadres voor toegankelijkheid waar zowel bezoekers als personeel hun tips en tops kunnen delen. De ingewikkelde navigatie tussen de verschillende gebouwen bleek voor veel personeelsleden een doorn in het oog, gelukkig was ook dat iets waar het museum aan werkt en konden we de beveiliging complimenteren voor hun behulpzaamheid. Zo nam ik zelf vooral uit de sessies mee dat gesprek en samenwerking de basis zijn voor alle vooruitgang. Duidelijk is in ieder geval dat het met de motivatie binnen MFAH wel goed zit: Houston, let’s fix some problems!

Foto door Jens Van Hecke: in een donkere zaal staat Cathelijne met een microfoon in haar hand te praten. Cathelijne is een witte vrouw met blond haar, ze draagt een donkere broek met een wit T-shirt en een denimblauw lang colbert. Ze kijkt naar rechts buiten beeld en gebaart met een hand. Op de voorgrond is het achterhoofd van een toehoorder zichtbaar.
Foto door Jens Van Hecke: donkere zaal met op de voorgrond links nog een aantal stoelen zichtbaar. Ik sta rechts in beeld; indo vrouw met donker golvend haar, ik draag een glimmende okergele blouse en oranje pak, ik zit in een zwarte rolstoel en gebaar met mijn handen. Op de achtergrond boven mij is een stukje van de PowerPoint zichtbaar, een donker vlak met daarop witte figuurtjes met allerlei soorten (on)zichtbare handicaps.
Foto door Jens Van Hecke: donkere zaal met links in beeld stoelen en toehoorders. Midden in beeld staan Cathelijne en ik, we kijken naar links (de zaal) en luisteren naar een reactie uit de zaal. Cathelijne is een witte vrouw met blond haar, ze draagt een donkere broek, wit T-shirt en denimblauw lang colbert en heeft haar handen op haar rug. Ik ben een indo vrouw met donker golvend haar, draag een glimmende okergele blouse en oranje pak en zit in een zwarte rolstoel.
Foto door Jens Van Hecke: symposiumzaal van achterin gefotografeerd. Op de voorgrond mensen in stoelen, op de achtergrond van de foto een groot scherm met een PowerPointpresentatie, links in beeld ben ik te zien. Een indo vrouw met donker golvend haar in een zwarte rolstoel met een oranje pak. Rechts in beeld Cathelijne, een witte vrouw met blond haar, een donkere broek, wit T-shirt en een denimblauw lang colbert.
Foto door Jens Van Hecke: op de voorgrond vaag twee achterhoofden, daar tussendoor is een deel van het panel te zien bij het symposium. Op de achtergrond een donker scherm met daarop het logo van het Museum of Fine Arts Houston en de tekst "Q&A Panel".

Symposium

Na 2,5 dag MFAH personeel trainen, sloten we af met een sessie waarin we veel konden leren van elkaar. Op het Accesibility symposium (toegankelijkheid symposium) konden we na onze eigen inbreng lekker achteroverleunen en luisteren. Zo vertelden twee medewerkers van Alexander JFS, een social services organisatie uit de regio, over hoe zij een verschil maken in de maatschappij. Bovendien gaven ze een aantal praktische tips mee, zoals het gebruik van microfoons (ook al heb je een harde stem) en het geven van duidelijke foto-descripties. Als laatste luisterden we naar de toegankelijke programma’s manager van het Houston Museum of Natural Science over de ontwikkelingen die in haar museum hebben plaatsgevonden. Door zowel haar fouten als haar successen te delen, konden de verschillende vertegenwoordigde musea in het publiek weer leren van die ervaringen. Belangrijkste les van deze middag? Vindt het wiel niet opnieuw uit en ga vooral met elkaar (en dus ook met ervaringsdeskundigen) in gesprek.

Samen afsluiten

Bij een bijzondere reis hoort ook een bijzondere afsluiting. Daarom kwamen we woensdagavond met het hele (reis)gezelschap nog één keer bij elkaar voor een diner op de MFAH campus. Bij het plannen van dat etentje hadden we nooit verwacht dat zo’n campusrestaurant dus gewoon een Michelin-ster zou kunnen hebben! Samen met Leeza en Larry genoten we van een prachtig diner dat mooi een belangrijke factor van deze week samenvatte: verbinding met elkaar.

Foto in restaurant Le Jardinier. 5 mensen zitten om een ronde tafel heen. Van links naar rechts: Jens, een witte man met donker krullend lang haar en een baard, hij draagt een wit overhemd. Leeza, een mixed-race vrouw met donkere krullen, ze draagt een zwarte soepele blouse. Cathelijne: een witte vrouw met blond haar, draagt een wit T-shirt en een denimblauw colbert. Larry: een mixed-race man met kort donker haar, hij draagt een wit overhemd en een grijs colbert. Jiska: indo vrouw met donker golvend haar, draagt een okergele blouse en een oranje pak.

Alle foto’s op deze pagina, met uitzondering van de eerste foto (Marijn de Wijs) en de laatste foto (medewerker Le Jardinier) zijn gemaakt door Jens Van Hecke. De foto’s zijn ook beschikbaar gesteld aan het Museum of Fine Arts Houston en het Rijksmuseum.  

Leave A Comment